Design District avaa verhot ”Kulissien taakse” ja kertoo henkilöhaastatteluiden kautta alueesta ja sen toimijoista. Tällä kertaa vuorossa on Loftis!
 
Kävimme haastattelemassa Johanna Sillanpäätä, Loftis-liikkeen omistajaa Pursimiehenkadulla. Vuosia yrittäjyydestä haaveillut Johanna toteutti rohkeasti unelmansa kodikkaasta lifestyle-liikkeestä, jonka ohessa toimii lisäksi verhoilu- ja ompelupalvelu.

 

Sisustusta ja verhoilua Punavuoressa – Loftis, Pursimiehenkatu 11

Loftiksen Johanna Sillanpää sanoo aina tykänneensä tehdä käsillä töitä. Hänelle äiti oli vahva mentori, joka jo Johannan ollessa 12-vuotias hankki tälle oman ompelukoneen ja saumurin. ”Jo nuorena ihannoin yrittäjiä. Ajattelin aina, että olisi hauska yrittää joskus jotain omaa juttua”, Johanna sanoo.
 
Peruskoulun jälkeen Johanna suuntautui opiskelemaan huonekaluverhoilija-linjalle. ”Verhoilu on sellainen ammatti, että suurin osa ammatinharjoittajista on yrittäjiä”, Johanna sanoo. Vaikka tämä oli tiedossa, ei Johanna nuorena uskaltanut alkaa yrittäjäksi vaan lähti kauppaoppilaitokseen opiskelemaan merkonomiksi. Hän opiskeli lisäksi Saksassa verhojen suunnittelua ja valmistusta. Kaupan alan töitäkin Johanna teki yli 10 vuotta, mm. myynnin edistämistöitä Suomessa ja Virossa. Hän on myös toiminut visualistina. Nämä kaikki kouluista ja työn kautta saadut opit täydensivät yrittäjyyttä, johon Johanna viimein ryhtyi 5 vuotta sitten. ”Kolmenkympin kriisi”, Johanna arvelee.
 
Yrittäjältä vaaditaan Johannan mukaan pitkäjänteisyyttä ja taitoa pitää kaikki langat käsissään. Myös priorisointikyky on hyvin tärkeä, sillä työ on välillä hektistä ja kaikkea ei ehdi tehdä yksin. Toisaalta juuri itsenäisyys viehättää yrittäjyydessä.
 
 
Designkorttelilainen
 
Design District Helsinkiin Johanna liittyi, koska kokee, että yhteisöön kuuluminen on tärkeää, etenkin yksityisyrittäjälle – samoin verkostoituminen muiden alueen toimijoiden kanssa. Design District Helsinki tarjoaa lisäksi näkyvyyttä netin, kartan ja tapahtumien muodossa. ”Puskaradio on silti tärkein markkinoinnin keino”, Johanna nauraa. Yrityksen perustaminen juuri tälle alueelle tuntui luontevalta, sillä hän on asunut täällä pitkään. Hyvä sijainti on tärkeää myös liiketoiminnallisesti. Nyt Johanna asuu omakotitalossa Espoossa. ”On kuitenkin hauska tehdä töitä kaupunkiympäristössä, rakastan tätä aluetta”, hän kertoo.
 
 
Inspiraation lähteillä
 
”Liikkeessäni on kaikenlaista uutta ja vanhaa, suomalaista ja ruotsalaista designia”, Johanna esittelee. Pääosassa ovat tietenkin kodin tekstiilit. Johannan omaa tuotantoa edustavat ihanat vanhoista lautasista rakennetut kerroslautaset.
 
Johanna rakastaa entisajan huonekaluja ja vintagea. ”Huonekalujen eri aikakaudet kiinnostavat, viehättävät ja inspiroivat”, Johanna kertoo. Hän seuraa paljon lehtiä ja yrittää aistia tulevia trendejä. Matkoillaan hän hakee inspiraatiota secondhand –liikkeistä. 50-luku on Johannan mukaan ollut jo pitkään in ja nyt 70-luku ainakin hänen omassa kodissaan on ottanut vallan! Omista suosikeistaan Johanna mainitsee Kukkapuron huonekalut sekä tanskalaisen muotoilun.
 
 
Sisustuksen suosio kasvussa
 
Sisustamisesta on tullut todella suosittua ja design-klassikoiden uudelleen verhoilukin on tavallista nykyään. Johanna arvioi sellaiselle olevan yhä enemmän tilausta. Ihmiset ovat tänä päivänä kiinnostuneita myös kierrätysmateriaaleista tuotetusta designista. ”Usein asiakas tuo jotain vanhaa, joista sitten luodaan yhdessä jotain uutta”, Johanna kertoo ja muistaa erään kerran tehneen vanhoista T-paidoista säkkituolin.
 
Tulevaisuudessa Johanna haluaisi tarjota asiakkailleen kodin kokonaisvaltaista tekstiili-sisustussuunnittelua. Hän haluaisi lisäksi kehittää ja tarjota enemmän omaa tuotantoa liikkeessään.
 
 
Lahjavinkki ja suositus
 
Loftiksesta voi ostaa lahjakortin, jonka sen saaja voi hyödyntää vaikka ompelimon palveluihin. Hyvä lahjaidea – etenkin niiden kohdalla, joilla on jo kaikkea – on kunnostaa ja uudelleen verhoilla tämän vanha lempihuonekalu! Muista putiikeista Johanna suosittelee saman korttelin The Empire Helsinkiä.

"Ainutlaatuinen liike, jossa mm. taidetta, vaatteita, koruja. Täältä löydät varmasti jotain, mitä muualta et saa!"
 
Teksti ja kuvat: Anni Honkaharju

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Hyvinvointia Design Districtissä – Jolie, Uudenmaankatu 26

 
Jolien omistajista Katja Kokosta ja Jutta Ruonansuusta tuli yrittäjiä sattumusten kautta, kuin kohtalon johdatuksesta. Vaikka Katja onkin alkujaan kosmetologi ja meikkaaja, hän on myös tradenomi ja työskennellyt pääasiassa rahoitusalalla. Kun työ rahoitusmaailmassa kävi liian uuvuttavaksi Katjalle, oli elämälle otettava uusi suunta. Hyvinvoinnista tuli Katjalle jokapäiväinen tavoitetila. Jooga, raakaruoka ja luonnonkosmetiikka kuuluvat yhä Katjan arkeen.
 
Oulusta kotoisin oleva Jutta on opiskellut kirjallisuutta, naistutkimusta ja on toiminut muun muassa Oulun ylioppilaslehden päätoimittajana. Samanlaisen elämänmuutoksen omassa elämässään läpikäynyt Jutta löysi myös uudenlaisen ruokavalion, elämäntavan ja – lopulta myös Katjan blogin. Muutos yhdisti ja naisista tuli pian hyvät ystävät.
 
Katjan mukaan elämän täyskäännös ja sen tuoma uudenlainen hyvinvointi muutti häntä niin, ettei työ rahoitusalalla tuntunut enää mahdolliselta. Jutta puolestaan kaipasi muuttoa pois Oulusta mutta unelmien työpaikka ei tuntunut löytyvän ja heräsi ajatus, että ehkä se pitäisi luoda itse. Jutta ja Katja tulivat vahingossa ideoineeksi hyvinvointikonseptin, jollaista ei oltu ennen Suomessa nähty. ”Erään syysiltaisen brainstormingin tuloksena syntyi tajuttoman iso mindmap ”, Katja nauraa, ja kertoo heidän silloin jo todenneen, että ”tämä on niin hyvä idea, että olisi väärin universumia kohtaan jättää tämä toteuttamatta”. Sitten lyötiin kättä päälle. Vanhat päivätyöt jätettiin taakse. ”Siinä vaiheessa ei ollut aavistustakaan, mistä rahoitus saataisiin ja mitä tämä päätös toisi tullessaan”, Katja muistelee.
 
Ripaus ranskalaista estetiikkaa Punavuoreen
 
Kesällä 2012 perustettiin verkkokauppa, joka on yhä olemassa ja palvelee osana Jolien monipuolista konseptia. Syksyllä löytyneen liiketilan remontointi oli iso urakka. Kun liikkeeseen nyt astelee sisälle, tunnelma on valloittava. Hyllyillä ja pöydillä komeilevat pitkät rivit ihastuttavia purkkeja ja pastellisävyisiä pakkauksia, jotka kätkevät sisälleen mitä laadukkainta kosmetiikkaa. Luonnonvalo tulvii sisälle jokaisesta ikkunaruudusta ja paikoin valkoiseksi maalaamatta jätetyt takahuoneen tiiliseinät ja seinillä kulkevat messinkiset vesiputket tekevät liikkeestä rosoisen ja persoonallisen, yleensä niin kliinisten ja toisiaan muistuttavien kauneussalonkien joukossa. Tällaista konseptia ei ole vielä Suomessa. ”Luonnonkosmetiikkaan liittyy sellainen hihhuli-viba”, Katja nauraa. Se on kuitenkin vanhentunut ajattelutapa. Luonnonkosmetiikkaa käyttävät nykyään lisäksi monet supertähdet, kuten Madonna ja Lady Gaga.” Se on kaunista, tyylikästä, tehokasta mutta myös trendikästä”, naiset tiivistävät.
 
Yrittäjänä Designkorttelialueella
 
Haastattelun aikana sisään kurkistaa tyttöjä Design District Helsingin kartan opastamina. Katja ja Jutta näkevät Designkortteliin kuulumisen yrityksen profiilin kannalta tärkeänä. ”Haluamme lisäksi tavoittaa turisteja, eritoten venäläisiä”, Jutta kertoo. Myymälän perustaminen juuri tälle alueelle oli Katjan ja Jutan mielestä alusta alkaen itsestään selvää. Jolie on jo tehnyt yhteistyötä designkortteli–alueella muiden toimijoiden muun muassa IVANAhelsingin ja Kukkakauppa Inbloomin kanssa. Yhteistyökuviot ovat olleet hauskoja ja tuoneet hyötyä molemmille.
 
Jutta ja Katja nostavat yhdeksi tärkeimmistä menestystekijöistään Jolien verkkomedian. Tiivis yhteistyö esimerkiksi bloggaajien kanssa on kantanut hedelmää. ”Verkosta on tullut älyttömän tärkeä asiakasmarkkinointikanava, jonka avulla voidaan myös rakentaa brändiä”, Katja ja Jutta kertovat. Tulevaisuuden haaveena on keskittyä kehittämään entistä enemmän juuri verkkomediaa.
 
Katjan mukaan pitää olla läpeensä positiivinen, että pärjää yrittäjänä. ”Elämänmyönteisyyden on lähdettävä selkärangasta. Tarvitaan myös aivan järjetön usko omaan juttuun”, Katja lisää. ”Omasta suuresta visiosta täytyy pitää kiinni ja seisoa sen takana, vaikka epäilijöitä ja kyseenalaistajia aina riittäisikin”, Jutta lisää. Vapaus tehdä valitsemaansa työtä ja suuret tulevaisuuden visiot jaksavat inspiroida. Ne vievät eteenpäin. Kaiken ei tarvitse olla valmista heti. Jolien verkkomediakin on pienin askelin kasvanut niihin mittasuhteisiin, joissa se nyt on. Liikuttavan monet ihmiset ovat seuranneet tarinaa alusta asti.
 
Ole kaunis itseäsi varten
 
Joliesta saa luonnonkosmetiikkatuotteiden lisäksi henkilökohtaista ihonhoitokonsultaatiota tai vaikka meikkauskurssin. Suomalaiset naiset voisivat panostaa enemmän kauneudenhoitoon. Turha pragmaattisuus on erityispiirre, joka leimaa suurta osaa suomalaisnaisista. ”Suomalainen nainen on hyvin käytännönläheinen, mitä tulee itseensä panostamiseen ja meillä on iso missio muuttaa sitä kulttuuria” Jutta kertoo. Hänen mielestään jokainen nainen tarvitsee hemmottelua silloin tällöin, ihan oman itsensä vuoksi. Tulisi suoda aikaa kauneudelle ja aikaa itselleen, kuten Jutta ja Katja itsekin ovat tänäkin aamuna tehneet. He ovat lisäksi lähdössä ansaitulle lomalle Thaimaahan.
 
Lahjavinkki
 
Haluaisitko hemmotella hyvää ystävää tai oletko pulassa vaimon syntymäpäivän lähestyessä? Joliesta voit ostaa lahjakortin tai antaa Katjan ja Jutan auttaa valitsemaan jotakin ihanaa. Esteettisyys ja panostus paketointiin ovat Jolien tavaramerkkejä. ” Meiltä saa luksus-luonnonkosmetiikkaa kauneimmassa mahdollisessa paketissa”, Katja ja Jutta lupaavat.
 
Muualla Design Districtissä Jutan ja Katjan suosikkeja ovat IvanaHelsinki (Jolien suosikkimekot!), Fleuristea (Ihanat kakut!) ja kukkakauppa InBloom (maailman kaunein kukkakauppa)!
 
Teksti ja kuvat: Anni Honkaharju
 
------------------------------------------------------------------------------------------
 

Pohjoismaisia makuelämyksiä – Spis, Kasarmikatu 26

 
Spis:in keittiömestari Jaakko Kinnunen innostui ruoanlaitosta heti peruskoulun jälkeen. Varsinainen intohimo ruoanlaittoon syttyi kuitenkin vasta Jaakon ollessa Lontoossa Riverside Restaurantissa, jossa hän hioi kaksi ja puoli vuotta keittotaitojaan. Sittemmin hän on työskennellyt lukuisissa nimekkäissä ravintoloissa Suomessa, kuten Chez Dominiquessa.
 
Keittiömestarilta vaaditaan Jaakon mukaan hyvää kokonaisuuden hallintaa. Työtä pelkäämätön asenne, joustavuus ja intohimo ruuanlaittoa kohtaan ovat ensiarvoisen tärkeitä. Oman keittiön pyörittäminen on kovaa työtä ja paljon aikaa vievää. “Keittiömestarina ei pärjää, jos laskee työtunteja”, Jaakko lisää.
Parasta oman keittiön pyörittämisessä puolestaan on asiakaspalautteen välittömyys. “Kun luot tyhjästä jotain ja voit tuottaa sillä elämyksiä ihmisille”, Jaakko selittää.
 
Designkorttelilainen
 
Keittiömestari Jaakko Kinnunen sekä Spis:in omistajat Antero Aurivuo ja Jani Kinanen kokevat ajavansa takaa samoja asioita kuin muutkin Design District Helsingin jäsenet – kotimaisen ja pohjoismaisen muotoilun  ja osaamisen esille tuomista. Yhdistykseen liittyminen tuntui näin ollen luontevalta. Spis:in pelkistetty ravintolasali ja yksinkertainen, tarkkaan harkittu, sesonginmukainen makumaailma kulkevat käsi kädessä. Ravintolan sisustus ja astiasto tuovat myös hienosti esille pohjoismaista muotoilua.
 
Asiakkaat ovat löytäneen heidän mielestään ravintolan hyvin. Suomalainen ruokakulttuuri on heräämässä muutenkin pikkuhiljaa henkiin. Jaakon mukaan persoonallisella idealla pärjää tänä päivänä. Vaikka isot ketjuravintolat yhä ovat voimissaan, myös pienet trendikkäät ravintolat ovat nyt erityisen kovassa nosteessa. “Niissä on tulevaisuus”, Jaakko sanoo.
 
Inspiraationa luonto
 
Luonto on aina ollut lähellä Jaakon sydäntä. Myös vaihtuvat sesongit inspiroivat. Spis käyttääkin paljon raaka-aineita, jotka ovat vain hetken sesongissa.
 
Spis:in pojat ovat suunnitelleet itse osan ravintolassaan käyttämistä astioista. Eräs lautasista esimerkiksi on suunniteltu porvoolaisen Savesta Oy:n roskiksesta dyykatun lautasen pohjalta. Myös muotoilu on siinä mielessä yksi inspiraation lähteistä. Persoonallisesta designista voi ammentaa ideoita ruuanlaittoon.
 
Jaakko ja ruoka
 
Pohjoismaisuus ja aasialaisuus ovat Jaakon mukaan yhä tämän päivän ruokatrendejä maailmalla. Samoin eettisyys ja tietämys ruuan alkuperästä. “Luomu, lähiruoka – kaikki haluavat ratsastaa sillä”, Jaakko toteaa. Jaakolle itselleen on kuitenkin jo muodostunut vahva oma näkemys kaikkeen tekemiseen ja sen kautta hän pyrkii valmistamaan hyvää, oman näköistään ruokaa.
 
Oman suosikkiravintolan nimeäminen tuottaa Jaakolle vaikeuksia, “käyn niin harvoin ulkona syömässä”, hän nauraa. Tukholmalainen Michelin-tähdin palkittu Frantzén/Lindeberg oli Jaakon mukaan mainitsemisen arvoinen kokemus. Hyvän ravintolan ei kuitenkaan tarvitse olla välttämättä kallis tai hieno. Jaakollekin maistuu välillä burger, “riippuu olotilasta ja seurasta”, hän täsmentää.
 
Tervetuloa nauttimaan
 
Ravintolassa tarjottavat menut on suunniteltu syötäviksi alusta loppuun asti, hartaudella maisteltaviksi. Jaakon mukaan parasta on juuri kokonaisuus. ”Jokainen on tänä päivänä ravintolakriitikko tai bloggari”, Jaakko toteaa ja toivookin, etteivät ihmiset tulisi pelkästään arvostelemaan ruokalistaa vaan ihan vilpittömin aikein syömään. “Tulkaa nauttimaan, antautukaa ruualle, elämykselle ja viineille.”
 
Teksti ja kuvat: Anni Honkaharju
 
www.spis.fi
Helsinki Merikortteli Helsingin Sanomain Säätiö